Forse investering Telenet in De Vijver Media
2014-06-17

Forse investering Telenet in De Vijver Media

Telenet wordt de grootste aandeelhouder van De Vijver Media.

Via een overname van het aandeel van Sanoma (26 miljoen euro) en een extra investering van nog eens 32 miljoen euro, participeert Telenet voor 50 procent in De Vijver Media, het bedrijf boven het productiehuis Woestijnvis en de commerciële zenders VIER en VIJF. Humo komt dan weer volledig in handen van de Finse groep Sanoma. De rest van de aandelen blijven bij het vennootschap W&W van Wouter Vandenhaute (CEO De Vijver Media) en Erik Watté. Corelio behoudt de andere 25 procent.

De overeenkomst betekent een belangrijke verschuiving in de verhoudingen binnen het Vlaamse audiovisuele landschap. Telenet, distribiteur van televisiezenders, participeert nu namelijk ook rechtstreeks in een productiehuis en twee televisiezenders. Dit verhoogt de concurrentie met de VRT en Medialaan. Telenet wenst hierbij echter te benadrukken dat de overeenkomsten die zij al langer hebben met andere televisie-aanbieders behouden blijven.

Wouter Vandenhaute, CEO De Vijver Media: Door de instap van Telenet kunnen we met vertrouwen naar de toekomst kijken. Woestijnvis wil een sterk en vernieuwend productiehuis blijven en VIER en VIJF willen verder groeien. Een televisielandschap met naast een openbare omroep twee volwaardige commerciële spelers biedt op lange termijn de beste garantie op kwaliteit voor de Vlaamse kijker, die de voorbije twee jaar geweldig verwend is. Telenet zal ons niet alleen de nodige rugwind geven, hun technologische knowhow kan ons ook serieus helpen om een sterke positie uit te bouwen in een sector die in de komende jaren meer dan ooit in beweging zal zijn.

John Porter, CEO Telenet: Ik ben erg blij dat we een overeenkomst hebben kunnen bereiken met De Vijver Media. Onze participatie in dit uiterst creatieve bedrijf  is voor ons een nieuwe stap om innovatie in lokale content te realiseren, samen met een bestaande sterke zendergroep. Ons doel is om de Vlaamse kijker het beste en modernste multimediale entertainment te bieden. Met een participatie in De Vijver Media moet dat mogelijk zijn. Vanzelfsprekend is dit geen evidente stap voor een kabelbedrijf, maar ik ben ervan overtuigd dat het Vlaamse medialandschap alleen maar sterker zal worden door deze instap en dat de Vlaamse kijker daar alle vruchten van zal plukken.

Luc Missorten, CEO Corelio, ziet Telenet binnen De Vijver Media als partner voor sterke en duurzame ambities binnen het audiovisuele segment: Met Mediahuis hebben we recent een sterk partnerschap geïnitieerd voor de verdere uitbouw en innovatie van onze print en digitale uitgeefactiviteiten. Telenet is een bijzonder innovatief Vlaams media- en technologiebedrijf. Deze knowhow gecombineerd met de creatieve inbreng van Woestijnvis en met de journalistieke en uitgeversexpertise van Corelio, biedt garanties voor een sterk samenwerkingsverband binnen De Vijver. Corelio is blij mee de motor geweest te zijn voor twee zo sterke partnerschappen in het snel wijzigend medialandschap.

Laatste schakel in de deal is het voorleggen van de overeenkomst aan de Europese Mededingingsautoriteiten voor finale goedkeuring.

Bronnen: Telenet, SBS Belgium, deredactie.be, knack.be

Website by The Island - theisland.be