Resultaten zesde editie Digimeter iMinds voorgesteld

Resultaten zesde editie Digimeter iMinds voorgesteld

Op 17 december werd de zesde editie van de Digimeter, een initiatief van het Vlaamse digitale onderzoekscentrum iMinds, bekendgemaakt.

De Digimeter is een jaarlijkse steekproef over mediabezit en –gebruik in Vlaanderen. Op basis van de resultaten van de enquêtes worden Vlaamse mediatrends door een groep onderzoekers van iMinds in kaart gebracht.

Dit jaar sprong in de eerste plaats de evolutie van het televisiekijkgedrag in het oog. “Multiscreen” mediaconsumptie waarbij televisie en andere content bekeken wordt via tweede en derde schermen zoals computers, tablets en smartphones, blijkt fors in opmars te zijn. 70% van de ondervraagde Vlamingen gebruiken drie of meer schermen. Daarenboven werd geconstateerd dat het voor 12% van de Vlamingen een wekelijkse gewoonte is geworden om televisiecontent te streamen op hun tablet.

In vergelijking met vorig jaar werd een grote sprong opgemerkt in de manier waarop media over de verschillende schermen geconsumeerd wordt. Het belangrijkste toestel voor het bekijken van audiovisuele content blijft wel nog steeds de digitale televisie/flatscreen.

Waar er voor het gebruik van digitale televisie in het begin bij de Vlamingen een soort van “gewenningsfase” heerste, zijn toepassingen zoals het opnemen van programma’s en de elektronische programmagids nu volledig ingeburgerd. Dit vertaalt zich naar een duidelijke groei van uitgesteld kijken maar daarnaast ook – in combinatie met de opmars van multiscreen – in een grotere hoeveelheid geconsumeerde televisiecontent. Voor televisie-omroepen zal de grootste uitdaging dan ook zijn het gebruik van deze extra schermen ten volle te benutten, aangezien deze zowel voor extra afleiding als een verhoogde interactie met het grote scherm kunnen zorgen.

Een tweede belangrijke vaststelling van iMinds is dat eindgebruikers steeds meer bereid zijn om te betalen voor content (digitale muziek en applicaties) en dit over een mix van gepersonaliseerde toestellen zoals de steeds populairder wordende tablets en smartphones heen.

Ten slotte werd ook gezien dat er een nieuwe soort mensen ontstaat: de “online media masters”. Deze personen zijn altijd en overal online, experimenteren met streaming en technologie, wat zich ook vertaalt in hun mediaconsumptie. Zij zijn dan ook de eersten om het televisiescherm niet meer te zien als primair middel voor de consumptie van televisiecontent.

 

iMinds, het Vlaamse digitale onderzoekscentrum, bundelt de krachten van haar ongeveer 800 onderzoekers aan vijf Vlaamse universiteiten voor strategisch en toegepast onderzoek in domeinen zoals ICT, Media en Health. Samen met haar onderzoekspartners (bedrijven, overheden en non-profitorganisaties) vertaalt iMinds digitale knowhow in concrete producten en diensten. Daarnaast begeleidt iMinds onderzoekers, jonge ondernemers en start-ups bij het succesvol naar de markt brengen van hun idee.

Het Digimeterrapport wordt binnen iMinds gedragen door het iLab.o en ondersteund door het Media Innovatie Centrum (MiX) van iMinds. De proeftuinonderzoekers van iLab.o reiken onderzoeksmethodes aan, helpen bedrijfsmodellen te ontwikkelen, en initiëren en begeleiden gebruikersonderzoek, waarbij de betrokkenheid van de eindgebruikers centraal staat. Het Digimeterrapport wordt geproduceerd op basis van een enquête die elk jaar wordt voorgelegd aan een statistisch representatieve groep van meer dan 1000 Vlamingen (vanaf 15 jaar). De data worden gebruikt in het kader van onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek, en worden dus niet vrijgegeven voor commerciële doeleinden.

Een samenvatting van de zesde digimeter vind je op www.digimeter.be.

Bronnen: Knack.be, iMinds

 

 


 

Website by The Island - theisland.be